V. 7 Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami
En roman om en natt i Shinjukus nöjeskvarter.
Det har skurit sig mellan Mari, den nitton år gamla universitetsstudenten i utländska språk som siktar på en karriär inom översättning, och hennes äldre syster Eri. Enda gången de stått varandra nära var under en jordbävning. Mari gick på dagis. Eri i lågstadiet. Då Eri kramade om Mari, samtidigt som hon höll inne tårarna, upplevde Mari att de smälte samman. Sedan två månader har Eri befunnit sig i en apatisk sömn. Hon har en dag gått från bordet och meddelat att hon tänkt lägga sig med avsikten att inte vakna. Då sömnen blir ytlig upplever hon det som om hon vaknar upp i samma säng, men i ett annat rum i en annan dimension. Hon skriker att hon vill tillbaka till sömnen och vill inget än att sova. Mari å andra sidan kan inte sova om nätterna.
När Mari en sen kväll skumläser en tillsynes krävande bok för sig själv på en nattklubb, slår sig jazztrombonisten Takahashi ned vid hennes bord. Hans mamma dog i cancer när han var liten. Han berättar att han träffade Mari och Eri för två somrar sedan på ett hotell. Mari har endast vaga minnen av mötet. Takahashi minns det hela med bestämdhet. Han har fattat tycke för Eris tillbakadragna och sköra personlighet. Eri drog sig bland för att bada i poolen trots att det var varmt. Hon kände sig obekväm i bikinin. Efter mötet på hotellet har Takahashi träffat henne en till gång. Hon har då lättat sitt hjärta för honom. När Takahashi gått för att repa med bandet kommer den före detta kvinnliga brottaren Kaoru, numera portier på ett av stadens ”Love Hotells”. Hon berättar att Takahashi trodde att Mari talade kinesiska. Mari nickar instämmande. Tidigare har hon gått på kinesiskspråkiga skolor. Hon förs till hotellet där Kaori arbetar. På plats presenteras Mari för en misshandlad naken prostituerad från Kina som inte kan Japanska. Den prostituerade berättar att torsken slagit henne för att hon fick mens innan han fick upp den. Mari och Kaori får för den prostituerade inte polisanmäla misshandeln p.g.a. vad hallikarna då kommer kunna göra med henne. Efter att en hallick hämtat den prostituerade på sin Honda, betalt torskens nota och berättat att Kaori är modig som står på sig att han skall betala notan; tittar Mari, Kaori samt de kvinnliga medarbetarna Syrsan och Komugi igenom övervakningsfilmerna. De får syn på torsken. När Mari är tillbaka på nattklubben överlämnar Kaori och Komugi, fyllda med räddsla, bilder på torsken till den prostituerades hallickar. De har diskuterat vilka konsekvenser överlämnandet kan få för torsken. Komugi är tveksam. Kaori menar att torsken gjort sig förtjänt av det eventuella elände överlämnandet kan innebära för honom. Torsken heter Shirikawa och är affärsman. Han har efter misshandeln gått till sitt kontor med den prostituerades kläder och ringt frun medan han fortsatt arbeta över och käkat take-away kinamat. Då Mari är tillbaka på nattklubben kommer Takahashi tillbaka dit. Han har paus från repandet. De båda samtalar om livet, Eris psykiska ohälsa och Takashis och Eris barndomstrauman och känslomässiga problem. De går därefter, fortsättningsvis samtalandes med varandra, genom kvarteret mot replokalen som ligger i närheten av hotellet där Kaori arbetar. Medan Takahashi repar går Mari och håller Syrsan sällskap. Tidigare arbetade Syrsan på ett stort företag. Efter att det ena lett till det andra är hon nu jagad och arbetar i hemlighet för Kaori. Hon berättar för Mari om sina trasiga familjerelationer och sin inre kamp. Detta är första gången hon talar ut. När Takahashi är tillbaka gör han Mari sällskap en bit. Hon berättar att de sannolikt aldrig kommer ses igen då hon snart skall till Kina på utbyte. Dagen gryr. När de sagt farväl går Mari hem till sin familjs lägenhet. Hon kryper ned i sängen bredvid Eri. Håller om henne, gråter i hennes hår och kysser henne. När de sover tillsammans börjar det rycka i Eris läppar. Ett tecken på att Eri måhända är på väg att vakna upp ur sin dvala. Efter att Shirikawa glömt sin telefon i en närbutik kommer Takashi in och lyfter på luren då telefonen ringer. Han tar emot hot från den prostituerade kvinnans hallick riktat till Shirikawa. Senare är butiksinnehavaren med om samma sak. Timmarna före, på väg från butiken, har Shirikawas taxi ställts jämsides med halliken på Hondan framför ett stoppljus. Eftersom halliken tittade rakt fram upptäckte han inte Shirikawa.
Berättelsen visar hur syskons själsliga välbefinnande havererar p.g.a. relationsproblem dem emellan, hur människor som vet att de inte kommer träffas igen öppnar sig för varandra, samt hur en ung man under ögonblickliga förehavanden hinner bli fängslad av en neurotisk flicka sköra natur. Eris sömns skrivs fram i fjärde person presens där berättaren tillsammans med läsaren betraktar Eri ur ett överjordiskt perspektiv. Ur detta perspektiv skildras hur en ansiktslös man med mask vakar i en fåtölj bredvid Eris säng och hur rummet hon upplever hon förflyttas till när sömnen blir ytlig liknar Shirikawas kontor. Likaså skildras hur Eri ur samma perspektiv inte ligger i sängen när sömnen blir ytlig, trots att övervakningsfilmen visar att hon ligger i den.
Resten av berättelsen skrivs fram i tredje person presens. När halliken på Hondan drar i väg med den prostituerade ropar han att Kaori kommer höra från honom om hon ringer polisen.