V. 50 Duellen av Anton Tjechov
Laevksy har tidigare bott i St. Petersburg. Han spelar bort sina pengar och dricker. För att betala av skulder lånar han. Han förälskar sig i Nadya som redan är gift. De flyr undan Nadyas man till en badort i Kaukasien där Laevsky tar arbete på ett ämbetsverk. Efter två år har Laevskys kärlek till Nadya sinat. Han ber badortens läkare, Samojlenko, om råd. Samojlenko menar att Laevsky bör gifta sig med Nadya. Han menar att det var Laevsky som ryckte upp Nadya från sitt trygga äktenskap. Snart får Laevsky ett brev från St. Petersburg om att Nadyas make dött. Han väljer att inte visa det förrän efter ett tag.
Trots att Laevsky och Nadya, på grund av sitt osedliga leverne, är mindre ansedda bland societeten på badorten blir de ändå medbjudna på en picknick. De åker tillsammans med Samojlenko och hans två inneboende: zoologen von Koren och en ung diakon. Med följer även uppsyningsmannen Kirrillin som Nadya har ett hemligt förhållande med, sonen till en av de personer som Nadya lånat pengar av, samt en medelålders kvinna, medlem av societeten och hennes två barn. När de är framme beundrar de alla ur vacker naturen är. När Nadya avsides samtalar med Kirrilllin meddelar hon att det är slut mellan dem. Han talar om för henne att han inte tar emot oförrätter hur som helst och kräver som kompensation att få älska med henne på en bordell.
Nu börjar Laevsky bli desperat. Han måste komma bort från badorten och från Nadya. Han behöver låna hundra rubel för att åka till St. Petersburg där han tänker betala av sina skulder och börja om ett nytt liv. Han ber sin gode vän Samojlenko om hjälp. När Samojlenko berättar om Laeskys förfrågan för von Koren, svarar denne att Samojlenko bör som motkrav kräva att Laevsky först skickar Nadya till St. Petersburg för att senare komma efter. Annars kommer Nadya lämnas kvar på badorten. När Laevsky och Nadya senare äter på badortens restaurang skickar von Koren en lapp till Laevsky där det står: ”lämna mig inte”. Laevsky fruktar att det är Nadya som skrivit den och bryter ihop. Senare samma dag meddelar sonen till mannen som Nadya lånat pengar av att någon vill träffa Laevsky på bordellen. Laevsky går dit och tar Nadya och Kirrillin på bar gärning. Han går sedan till Samojloenko. Upprörd kräver han att få låna pengarna utan villkor. När han nekas klandrar han Samojlenko med hänvisning till att Samojlenko förfallit på grund av sitt samröre med de tyska judarna. Von koren som själv är tysk jude hör detta och utmanar Laevsky på duell. När duellen går av stapeln skjuter Laevsky i luften. Han förutsätter att duellen bara är ett spel för galleriet. Von koren skjuter inte och står nu med laddad pistol riktad mot Laevsky. Han hatar Laevsky av hela sitt hjärta på grund av Laevskys osedlighet. Hans darwinistiska övertygelse säger honom att Laevsky inte tillhör det naturliga urvalet. Därmed vore det bra för mänskligheten att döda honom. I sista sekund skjuter han i luften. Diakonen som inte velat bevittna duellen har nämligen kommit rusande och ropar avvärjande. Han möter upp von Koren på en bro i närheten. När Laevsky efteråt kommer hem till Nadya inser han att hon är det enda han har. Kärleken till henne kommer tillbaka. De gifter sig och lever lyckliga i alla dagar. Von koren och Laevsky blir goda vänner.
*
Berättelsen visar att upplevd förtvivlan i en relation inte behöver vara sann. Istället kan kärleken finnas gömd under ytan. När livet ställs på sin spets kommer kärleken tillbaka. Prövningar kan därmed vara bra. De hjälper kärleken och vänskapen på traven genom att vi ställer oss frågan om vad som egentligen är viktigt i livet.
Enkelt språk. Talstreck vid repliker och citationstecken för tankar. Människorna skildras fram till slutet av berättelsen som egoistiska och råa, men, visar det sig senare, de äger en förmåga att ta sitt förnuft till fånga och försonas.
Naturvetaren von Koren skildras som stark, medan humanisten diakonen skildras som svag. Dock är det diakonen som avvärjer duellen. Det går att spekulera i om von Koren intellektualiserar sitt hat mot Laevsky genom sin darwinistiska övertygelse för att markera att han tillhör en högre klass.
Konflikten mellan värdekonservativ kristen moral som betonar äktenskapet kontra liberalismens tolerans för utomäktenskaplig kärlek löper som en röd tråd genom berättelsen.